Peter
Conrad Kronenberg SJ
Caravaggio
2010
(Elhangzott öt részben
2010 augusztusában a Vatikáni Rádió magyar adásában.)
1610-ben, Porto
Ercole-ban halt meg a festő Michelangelo Merisi, ismertebb nevén Caravaggio.
Halálának 400. évfordulóján számos kiállítást rendeztek, talán a legjelentősebb
a római Scuderie del Quirinale tárlata, mely a világ nagy galériáiból hozta az
Örök Városba Caravaggio alkotásait. Ismertetjük Peter Conrad Kronenberg jezsuita
atya értekezését, amely az olasz jezsuita folyóirat júliusi számában jelent meg.
(La Civiltà Cattolica,
2010-07-22).
Horváth Hajnalka fordítása
Európa a reformáció után
A reformációt követő
zűrzavar és az első vallásháborúk után a trentói zsinattal a katolikus Egyháznak
sikerült megbirkóznia belső problémáival átszervezve és megváltoztatva
szokásait, szabályait egyházi, liturgikus és teológiai viszonylatban egyaránt.
Ezzel egy időben Európa egész területén sorra keletkeztek az új, vallási
alapokra épülő politikai szervezetek és rendek, melyek a XVI. századtól
erősödtek meg igazán. A katolikus és a protestáns szféra egyértelműen elkülönült
egymástól; az őket elválasztó határvonal a 30 éves háborúval (1618–1648) sem
változott meg jelentősen, sőt még most is meghatározza Európát. Vallási téren
két nagy, egymással ellentétben álló részre osztódott a kontinens: az egyik fél
Spanyolország, Itália és Franciaország, amelyek a katolicizmus védelmében
álltak, míg Anglia, Hollandia Dánia és Svédország a protestantizmus
védőbástyáivá váltak.
A Szent Római Birodalom
német nemzetiségű területe szintén két nagy részre osztódott vallásilag:
egyrészről az osztrák császár és a katolikus nemesek, másrészről a dinasztiák
hercegei, akik protestánsokká váltak: Szászország, Brandenburg, Hessen és Pfalz.
Ennek ellenére az európai „hatalmi harcok”-ban nem a vallás kérdése volt
meghatározó szerepű, amire jó példa a francia és svéd összefogás, vagy az
angolok és a törökök között létrejött szövetség a Habsburgok ellen is.
A katolikus egyház
meggyengülése Európában az új területek megszerzésével lett „kárpótolva”:
Dél-Amerikában, Ázsiában a spanyol és portugál gyarmatosításokkal lehetőség
adódott a misszionárius tevékenységre, amellyel a római egyház egyetemes
egyházzá nőtte ki magát ott, ahol „soha nem megy le a Nap”. A trentói zsinat
Rómát az új világ spirituális központjává tette; a Rómában megjelenő művészeti
irányzatok egyetemes stílussá váltak, meghatározva valamennyi földrész
festészetét és szobrászatát.
Róma: a kultúra európai
fővárosa
A XVI. század elején II.
Gyula pápa merész döntése, miszerint újjáépíti a több mint ezer éves, gyönyörű
(de romos) Szent Péter-bazilikát, egy megújulási folyamatot indított el az Örök
Város építészetében. Bramante egyszerű, klasszikus terveit Michelangelo impozáns
elképzelésére cserélték fel, majd Maderno és Bernini végső tervei alapján
megépült a ma is látható Szent Péter-bazilika, mely tökéletesen tükrözi az
Egyház egyetemes mivoltát. Ebben az időben, vagyis a XVI. és XVII. században a
Vatikán, Rómával együtt a művészek és a művészet fellegvárává vált.
Olyan épületek, mint pl.
a Michelangelo közreműködésével készült Farnese-palota, felkeltették mind az
egyházi, mind a világi művészetpártolók érdeklődését. Ez a folyamat Róma
arculatváltozásához vezetett: V. Sixtus pápa 1585 és 1590 között a várost
építészetileg szisztematikusan újrarendezte. Az építkezések nagy számban csalták
Rómába az építészeket, a szobrászokat, a festőket. Michelangelo már a Szent
Péter-bazilika kupolájának terveivel túllépte a reneszánszban megszokott emberi
mértéket, továbbá a Sixtus-kápolnában megfestett „Utolsó ítélet” c., érzelmekkel
teli freskójával felülmúlta a manierizmus hidegségét, intellektuális
elzártságát. Az építészetben és a festészetben érezhető új (kissé túlzott)
lendület átformálta az addig megszokott méreteket és arányokat, félelmet
gerjesztett, erőszakot és erőt fitogtatott. Az érzelmekkel szabadon játszott,
mint pl. az ítélettől való félelem vagy a megmenekülés boldogsága.
A XVI. század vége felé a
Caracci testvérek, Annibale és Ludovico, továbbformálják a Michelangelo-féle
modelleket, és végleg felülmúlják a manierista, intellektuális stílust. Róma az
1600-as évek tájékán Itália és Európa minden részéről idevonzotta a művészeket,
úgy, mint ahogy az a Caracci testvérek esetében is történt. A művészek tehát
egymástól igen különbözőek voltak: Guido Reni, Pieter Paul Rubens, vagy
Michelangelo Merisi, másként Caravaggio.
Intellektuális
értekezések, tudomány és hit.
A város kulturális életét
jelentősen meghatározta az új szerzetesrendek jelenléte: jezsuiták,
oratoriánusok, teatinusok. Ezek az új rendek modern rendszabályzatot követtek, a
tudományoknak, a tanításnak, a művészeteknek szentelték tevékenységüket,
emellett egy alapvető, fontos szabályhoz voltak kötve: alárendeltség és végtelen
engedelmesség a római pápának, továbbá a trentói zsinat szabályainak pontos
megtartása.
A kulturális pluralizmus
nemcsak a figuratív művészetben mutatkozott meg, hanem az intellektuális élet
terén is, így a vallásfilozófiában és a csillagászat tudományaiban is.
A fiatal Caravaggio
Nem teljesen világos,
hogy Michelangelo Merisi pontosan mikor ment Rómába. A rendelkezésre álló adatok
és az egyes feltevések igen eltérnek egymástól: vajon a fiatal festő már
1589-ben vagy 1590-ben, vagy csak 1596-ban érkezhetett a városba? Caravaggio
1573-ban született Lombardia tartományban, Caravaggio helységben. 10 éves
korában került Milánóba a bergamói Simone Peterzano festő műhelyébe.
A korabeli lombard és
velencei festészet már alkalmazta a fény-árnyék hatásokat, melyet Peterzano is
használt és tanítványának is tovább adott. Pontos elképzeléseink nincsenek
arról, hogy Merisi milyen úton-módon tanulhatott művészettörténetet, és milyen
módon kapott bevezetést az ókori szobrászatba, a reneszánsz nagy olasz
mestereinek híres műveibe. Caravaggio jól ismerte az antik szobrászművészetet:
Róma felé utazva Firenzében találkozott vele, pl. az ún. Vetturiát vagy a Lanzik
Loggiaját látva. Később alaposabb tanulmányokat folytatott e téren a római nagy
gyűjteményeknek köszönhetően. A „Zarándokok Madonnája” c. alkotásán, amely a
római Szent Ágoston-templomban található, olyan keresztbe tett lábak láthatóak,
mint a firenzei Vetturián.
A reneszánsz festőkről
szerzett tudása is lehet római tartózkodásának gyümölcse: Caravaggio egyes
alkotásain felfedezhetőek a Raffaellótól vagy Michelangelótól származó elemek,
amelyeket egyes híres műalkotásokról vett át, mint pl. a Sixtus-kápolna
mennyezetfreskóján a „mezítelenek” testtartása. Caravaggio Keresztelő Szent
Jánosát (Pinacoteca Capitolina) Michelangelo egyik ilyen figurája ihlette,
továbbá a „Szent Máté és az angyal” első verziója emlékeztet Raffaello
Jupiterére.
Caravaggio jól ismerte a
reneszánsz festészet ábrázolásmódját, mint pl. a „A fiatal római nő (gyümölcsös
kosárral)” Sebastiano del Piombótól, amit egy fiatalkori alkotásán, a „Fiatal
fiú gyümölcskosárral” c. képén ironikusan jelenített meg. Első képei méreteiket
tekintve igen kicsik, a zsánerfestészet tipikus témáit ábrázolják. Ami a képek
belső tartalmának hierarchiáját illeti: megállapítható, hogy az első helyen a
történelmi eseményekről készített alkotásai állnak, amelyek között említhetjük
pl. a vallásos témájú képeket az Ó- és Újszövetségből, vagy a szentek életéből,
illetve a profán történelemből vagy mitológiai elbeszélésekből vett témákat.
A zsánerfestészet első
képei, mint pl. a „Fiatal fiú gyümölcskosárral”, vagy a „Gyümölcskosár” (Ambrosiana,
Milánó) a természet mélyreható ismeretéről tanúskodnak. A festő alaposan
tanulmányozta a tárgyak felületeit, azok simaságát vagy érdességét, szárazságát
vagy nedvességét, a fény játékát a gyümölcsökön és a leveleken. Minden részlet
plasztikus és kitapintható. Ezek a képek elsősorban műgyűjtők és képkereskedők
számára készültek, ezért tartalmukat szabadon választhatta meg a festő. Ez a
„tartalombeli” szabadság megadta a lehetőséget Caravaggiónak arra, hogy
tökéletesítse kézügyességét és kialakítsa festészetének jellegét. Egy új festői
irányzat született meg tehát, amely természetét tekintve intellektuális, és
gyakran ironikus. A művész költő, zenész és értelmiségi barátaival biztosan
értekezett festészetéről. Az is kétségtelen, hogy az egyes művészetek közötti
összehasonlítás és rivalizálás is meghozta a maga hatását Caravaggio
festészetében is.
A kezdeti időben
Caravaggio nagy anyagi bizonytalanságban élt. A helyzet csak akkor fordult
jobbra, amikor sikerült bejutnia a Del Monte-palotába. Egy római képkereskedő
mutatta be a festőt Francesco Del Monte bíborosnak, műgyűjtőnek, irodalom- és
zenekedvelőnek, aki egy kis csoport fiatal művésznek szállást és ellátást
biztosító helyet hozott létre. Ide került Caravaggio is: élelem, szállás és
fizetés biztosítva volt számára. Véget ért tehát az anyagi bizonytalanság
időszaka.
Ekkor készült a „Pihenő
az Egyiptomba menekülés közben” c. kép (Róma, Galleria Doria-Pamphilj), amelyen
jól látható a fiatal művészek közötti rivalizálás és az egymásra való hatás. Egy
bátor kompozícióról van szó, amely figyelmen kívül hagyja a trentói zsinat
figurális művészetre vonatkozó szabályait, és a zsinat előtti előírásokat is –
pl. a Carlo és Federico Borromeo bíborosok által leírtakat. Egyértelmű, a
valósághoz, a modellekhez hű ábrázolást vártak. Caravaggio azonban a Szent
Család megpihenésének jelenetébe egy angyalt helyez bele hegedűvel, akinek Szent
József tartja a kottákat. Ez a szárnyas angyal, egy serdülő ifjú vonásaival,
csaknem teljesen meztelen; hátulról egy lepel borítja, amely a könyök
magasságából indul ki, és lendülettel csavarodik teste köré. Viszont az
angyalalak megjelenítése elővételezi azt az egyre gyakoribbá váló kísérletet,
hogy megszegje a trentói zsinat által előírt szabályokat. Ez a lepel, amelyet az
angyal mozgásba hoz, és amely eltakarja intim testrészét, jelezheti Caravaggio
művészi csoportjának vetélkedését: mint ahogy a zenész tehetségével formálgatja
a dallamot, vagy a költő képes arra, hogy szójátékaival megváltoztassa
mondanivalóját, így a festő is egy olyan jelenetet, mint a félelemmel teli
menekülés Heródes katonái elől, nyugalmat, bátorságot sugárzó, gyönyörű égi
zenész hírhozóval egészít ki.
A nagy megbízások
Francesco Del Monte római
bíboros felkérte Caravaggiót egy nagyszabású hivatalos egyházi munkára a
Franciák Szent Lajos-templomába: a Contarelli-kápolna számára egy Szent Mátéról
szóló ciklust kellett készítenie. Caravaggiót az evangélista alakjának
ábrázolásakor egy angyal inspirálta – az angyal Máté evangelista attribútuma is
–, amely közelről a Farnesina-palotában található Jupiter és a szerelem
istennője (Vénusz) jelenetére, Raffaello festményére emlékeztet. Ezt a festményt
azonban a megbízók visszautasították. A második verzióban a festő elkülönítette
a két alakot: az evangélistát az írás pillanatában ábrázolja, aki a magasba
tekintve hallgatja a neki diktáló angyalt.
A Máté-ciklusban az
evangélista egyik oldalán a „Máté meghívása”, míg a másikon „Máté vértanúsága”
helyezkedik el. Érdekes a fény, amely megvilágítja a két festményt, ugyanis az a
kápolna vonalait követi: a „Máté meghívása” a magasból, jobbról kap némi fényt,
míg a „Máté vértanúsága” balról. A két ábrázolás egymásnak ellentéte: a meghívás
jelenete egy nyugodt emberekből álló csoportot ábrázol, amint a vámot fizetik, a
„képbe” belép Jézus egy jelkép értékű gesztussal. Az ábrázolás realisztikus,
némi zavart kelt azzal, hogy nem egyértelmű ki is valójában Jézus meghívottja:
az asztal körül ülő öt ember egyike, Máté válaszának gesztusa ugyanis jelezheti
saját magát, de a jobbról mellette ülőt is.
Ezzel szemben az
evangélista halála igen drámai azáltal, hogy az égi szféra betör a földibe. Csak
a földön heverő és a kivégzést váró szent alakja nyugodt. A többi figura
szánalmasan sürög-forog körülötte, az oltáron egy gyertya ég. A hóhér megragadja
Máté jobb csuklóját, a szent tenyere nyitva, mintha várná a győzelem pálmáját,
amelyet egy felhőkön repülő angyal hoz el neki. A kápolna képei színházi hatást
keltenek, amelyet a magasból lefelé szálló angyalok alakítanak ki, a korra
jellemző színházi technikára emlékeztetve.
A római Santa Maria del
Popolo-templom Cerasi-kápolnájának Caravaggio által festett jelenetei is
hasonlóak, viszont a mozdulatlanság hatását keltik, amely által a kor egyik
jellegzetességére, az ún. „élő képekre” emlékeztetnek. A „Szent Péter keresztre
feszítése” és a „Szent Pál megtérése” teljesen kitöltik a két kép hosszúkás
alapterületét. A szereplők száma minimálisra csökken. Péter képén pl. csak a
keresztet emelő három hóhér, és az apostol, míg Pálén az egyházüldöző Saul és a
lovat tartó szolga látható. A képek megvilágítása hasonló, mint a Franciák Szent
Lajos-templomában. A festő furfangos megoldása azt sejteti, mintha színházi
jelenetet ábrázolna: a képeken látható alakok és tárgyak kilépnek a keretből.
Péter ábrázolásán ez a kereszt tövénél, az egyik hóhér jobb vállánál és a másik
bal lábánál látható; Pál megtérésénél pedig az apostol jobb kezét és bal lábát,
valamint a ló farkát takarja a kép széle.
A három dimenzió
illúziójának hatásától elkápráztatott nézőt arra ösztönzi a kép, hogy még
közelebb lépve teljességében szemlélje az eseményt és annak résztvevőit. Az
ábrázolás és a fény segítségével a művész szellemi játékba vonja a nézőt,
ugyanakkor az alakok nyers realizmusa arra indítja a szemlélőt, hogy osztozzon a
részvét és az együttszenvedés érzelmeiben. Itt Caravaggio hűen követi a trentói
zsinaton előírtakat, amely arra buzdítja a művészeket, hogy alkotásaikkal
közvetlenül legmélyebb érzelmeikben szólítsák meg a nézőket. A szereplők
hétköznapisága felfedi Caravaggio lelki hozzáállását is, amelyet nem a nagy
teológiai elméletek, hanem sokkal inkább a milánói Borromeo család két nagy
bíborosának népi pedagógiája befolyásolt.
A művész oltárképei közül
sok elkerült eredeti helyéről, így pl. a már korábban említett „Szent Máté és az
angyal” c. kép, vagy a másik ilyen híres alkotás, a „Szűz Mária halála”, amely
ma a párizsi Louvre-ban található. Ez a kép ugyanis „szemérmet” sértő bírálatot
kapott úgy, mint a római Galleria Borghese-ben lévő „Palafrenieri Madonna”
oltárkép. Sok jel arra mutat, hogy a festő e festmények készítésekor nem
törődött a kritikus híresztelésekkel, amelyekről több forrás is szól. Az is
célja volt ugyanis, hogy felmérje, meddig ér kora embereinek toleranciája. Ezzel
kapcsolatban napvilágra került egy olyan gyűjtemény katalógusa, amelyben egy
eltűnt Caravaggio-képről így írtak szűkszavúan: „a képen egy idős és egy fiatal
ember, és alattuk egy galamb látható. Caravaggio szeszélye a Szentháromság
megjelenítésére”. A drámaiság nem a megbízókat kívánta megsérteni; a drámaiság
kifejezetten szándékos volt, mint ismeretes már jóval korábban Michelangelo
„Utolsó ítéletét” is számos kritika sújtotta.
A Michelangelót ért
bírálat nem a mű teatralitását célozta, hanem, mint Caravaggio esetében, a
szemérem hiánya, az ábrázolt személyek illetlen és botrányos megjelenítése
váltotta ki. Nem is annyira a képeken ábrázolt erőszakot utasították el, hanem
az erő nyers ábrázolását, mely a kor egyik stíluseszköze volt a néző érzéseinek
felkeltésére. A Loyolai Szent Ignáctól származó applicatio sensuum ebben
az esetben túlzott példára talál. A vértanúk ábrázolása az 1600-as években
nagyon kegyetlen jelleget öltött. A szentekről szóló legendák és az Ószövetség
történetei elegendő anyaggal szolgáltak modellként a festőknek. (…) Az a tény,
hogy a megbízók visszautasították ezeket a képeket, még nem jelenti azt, hogy
azok művészileg is értéktelenek voltak. A visszautasított oltárképek végül
galériákban és neves műgyűjtőknél kaptak helyet.
Búcsú a kultusztárgyaktól
A vallásos témájú
műalkotások liturgikus céllal jöttek létre, vagy legalábbis az egyéni
jámborságot szolgálták. Ebben az értelemben pusztán „használati tárgyaknak”
minősültek, olyan eszközöknek, amelyeket egy határozott cél érdekében alkottak
meg. Mivel liturgikus céljuk volt, ezért azt a legnemesebb, legdíszesebb módon
kellett elkészíteni, a legértékesebb anyagokból. Művészi értéküket természetesen
figyelembe vették, de az másodlagos helyet kapott.
A liturgikus
festményekkel, szobrokkal párhuzamosan jelen voltak a galériáknak készült
alkotások is, amelyek nemcsak ékszerek vagy egzotikus tárgyak lehettek, mint pl.
a strucctojásból, kagylóból, kókuszdióból, vagy delfinagyarból készült tárgyak,
hanem mitológiai történeteket és profán jeleneteket ábrázoló alkotások is. A
kezdeti időkben a vallásos és nem vallásos témájú alkotásokat szigorúan
elkülönítve tárolták. Idővel azonban a művészeti érték legalább annyira fontossá
vált, mint a vallásos célzat. Egyik korai példa erre Michelangelo „Dávid”-ja,
amely először a firenzei dóm számára készült, mint az Ószövetség prófétáinak
egyike, és amely az apszis külső részét díszítette volna. Miután elkészült, más
ikonográfiai értelmezést kapott. Művészeti értéke vitathatatlan, szépsége és
tökéletessége miatt kár lett volna elhelyezni olyan helyen, ahol nem látszik,
továbbá Dávid alakjában nem egy ószövetségi próféta, hanem egy győzedelmes
harcos látszott. A szobor ezért Firenzében a katonai jellemek szimbólumává vált,
és emiatt került a Palazzo della Signoria elé.
A művészi tehetség
kultusza, mely a XVI. században fejlődött ki, s mely olyan művészek esetében
mutatkozott meg, mint Leonardo, Raffaello és Michelangelo, könnyűvé vált egyes
műalkotásoknak akkora művészi értéket tulajdonítani, mely a liturgikus célt
felülmúlta. Így vált számos vallásos témájú műalkotás gyűjtemények részévé,
ahelyett hogy a templomokban, az oltárok fölött kapott volna helyet. Egyfajta
átértékelődésnek lehettek tanúi a hozzáértők, ugyanis az elutasított vallásos
témájú művek azonnal helyet kaptak egyéb gyűjteményekben. Ezt Caravaggio számos
alkotása tanúsítja.
Ebben a vallási
nézetekben igen radikális korban szükséges volt kialakítani azokat a
feltételeket, melyek a profán művészeti alkotásokat jellemezhették. A
művészettörténetben még ma is kevésbé tanulmányozzák az egyházi művészetet és
annak értékét abban az esetben, amikor az alkotás egy galériában kap helyet.
Tanulmányozásra vár továbbá az is, hogy mik voltak a korabeli műkereskedelem
jellemzői, ugyanis már Caravaggio is használt olyan festői fogásokat, melyekkel
figyelemfelkeltést kíván elérni annak érdekében, hogy képe könnyebben eladhatóvá
váljon.
Az anarchikus művészek
legendája
Egy művész alkotásait az
élete és művei közötti összehasonlítással lehet a legjobban megérteni. A
művészettörténet tele van meg nem értett zseniális alkotókkal, melyet jól
mutatnak egyes életrajzok, vagy pl. a Rembrandt vagy Van Gogh művekről született
egyes leírások. Caravaggio életrajza is elegendő okot adott arra, hogy a róla
kialakult „lázadó művész legendája” elterjedjen. Giovanni Baglione, aki
Caravaggio kortársa és riválisa volt, nem igazán jóindulatú megjegyzéseket tett
Caravaggio életéről és műveiről. Ez csak megerősítette azt az elképzelést,
miszerint Caravaggio egy szabályok nélküli, kicsapongó életet élő gyilkos lett
volna. A bűntett, melyet Michelangelo Merisi Rómában elkövetett, ezt az
elképzelést csak erősítette. Valamivel később Nicolas Poussin is kedvezőtlenül
nyilatkozott régi festőkollégájáról, úgy jellemezve őt, mint a festészet
rombolóját, aki miként életében, úgy művészetében is agresszív és romboló
magatartást mutatott.
A karakter, a
temperamentum és a művész körülményei nagyban meghatározzák alkotásainak
tartalmát, formáját és belső értékét, viszont nem elegendőek a teljes körű
vélemény kialakításához. Az 1600-as évek művészeti alkotásai tematikájának egyik
jellemzője az erőszak volt, mely az érzelmekre kívánt hatni: így pl. Krisztus
szenvedésének ábrázolása vagy a szentek vértanúságának megjelenítése
együttérzést kívánt kelteni a nézőben, tehát nem kell azt a festő lelki
állapotához vagy érzékenységéhez kötni. Caravaggio ugyanis nem volt sem
provokátor, sem lázadó; gondolkodását, viselkedését tekintve teljesen normális
ember volt, amit jól mutat pl. az a vágya, miszerint máltai lovag szeretett
volna lenni, és azok a próbálkozásai, melyekkel kegyelmet kívánt kapni a Pápai
Államtól a gyilkosság miatt.
A fegyverek használata, a
veszekedésre, párbajra, hazárdjátékokra, a brutalitásra való hajlam nem
Caravaggio féktelen temperamentumának tulajdonságai, hanem a független
arisztokrata férfiideál jellemzői voltak abban a korban. Ezek az európai nemesek
viselkedésszabályzatában kaptak helyet, így ha valaki a fegyverhordozásban
jelesnek kívánt mutatkozni, ezeket a tulajdonságokat öltötte magára. Caravaggio
is követte ezt a „szabályzatot”, vagyis elsajátította azokat, amennyire
karaktere engedte, és tudatosan használta azokat a társadalmi elismerés és
„feljebbkerülés” érdekében. Inkább opportunista, mintsem lázadó volt
viselkedése. A társadalmi elismerést szívén viselte, mint ahogyan a művészit is.
Befolyások és értékelések
Caravaggio festői stílusa
számos őt követő művész festészetét meghatározta és befolyásolta egész Európa
területén. A fény-árnyék használatában, a drámaiságban, a naturalizmusban
ismerhető fel Caravaggio stílusa. Elhalványult a Raffaello-féle emberi egyensúly
és optimizmus, és nagyobb hangsúlyt kapott a Michelangelo-féle „drámaibb”
ábrázolásmód. A Guido Reni-féle harmónia és választékos színhasználat, a Pieter
Paul Rubens-féle nyugalom nem hozott különösebb hatást. Az, amit Poussin mond
Caravaggióról, vagyis hogy a festészet rombolója lett volna, nem helytálló.
Michelangelo Merisi semmiképpen sem pusztító, hanem olyan személyiség volt, aki
jól ismerte saját korát. Az 1600-as évek festészetének mélypontján Guido Reni
kíméletesen és harmóniával igyekezett érvényesülni, míg Caravaggio kifürkészte
azokat a lehetőségeket és határokat, melyeket meg lehetett valósítani a
művészetben: elemezte, tanulmányozta az érzelmeket és a retorikus gesztusokat,
megismerte a színházi trükköket, melyeket bevezetett képeibe, pl. a közvetlen
fényhatást. Emberekből álló kompozícióit az „élőképek” szabályai szerint
állította össze, és olyan naturalizmussal festette meg azokat, amelyek
megengedték a személyek felismerhetőségét. Tanulmányozta a természetet, melyet
maximális pontossággal jelenített meg.
Caravaggio szerette a
többjelentésű, többféleképpen értelmezhető dolgokat. Jól példa erre a
„Szentháromság” festői értelmezése (melyről már a fentiekben szó esett), vagy a
Keresztelő János ábrázolása, melynek ikonográfiai szabályai elhomályosodtak,
megváltoztak, olyannyira, hogy a szentet fiatalként, kevés ruhában, mellette egy
báránnyal vagy egy kossal ábrázolta.
Azok az értelmiségi
körök, melyeket Caravaggio is látogatott – festőkollégák, költők, zenészek,
műgyűjtők –, vizsgálódásra, elemzésre ösztönözték a tagokat. Lehetőségük nyílt a
teológiai és művészeti kérdésekben való elmerülésre, véleménycserére. Ezek a
képek arra is megadták a lehetőséget, hogy felszínre hozzák humanisztikus,
művészeti ismereteiket, melyek által képesek voltak a festő által megformált
alakok felismerésére. Az a tudás tehát, mellyel Caravaggio rendelkezett az antik
szobrászat vagy a reneszánsz és a manierizmus nagy alakjainak ismerete terén,
jól visszatükröződhetett a nézők klasszikus műveltségében.
A Caravaggio halálának
400. évfordulójára készült kiállítások, kiadványok hozzájárulhatnak a festő és
korának újraértékeléséhez, a körülmények vizsgálatához, melyben Caravaggio
művészete megszületett. Egy valóban teljes kép kialakításához fontos megfigyelni
az akkori műkereskedelem jellemzőit, az egyházi témájú képek galériákban való
jelenlétét, továbbá a társadalmi helyzetet, melyben megmutatkozik a festő
személyisége.
|