Az
egység szolgálatában
Walter
Kasper életútja egy interjú tükrében
Walter Kasper – Daniel Deckers: A hit szívverése.
Vigilia, Bp, 2009
Walter Kasper bíboros a Keresztény Egységtörekvés
Pápai Tanácsának elnöke volt, amikor Daniel Deckers teológiai író, a
Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) politkai szerkesztője érdekes és
tanulságos beszélgetést folytatott vele. Az 1933-ban született W. Kasper,
jelentős teológus, majd püspök, 2001-től mostanáig vezette az
Egységtörekvés Tanácsát. 2010. július 1-én XVI. Benedek elfogadta –
életkorára való tekintettel benyújtott – lemondását, és utódául a Tanács
élére Kurt Koch bázeli püspököt nevezte ki, akit egyben érseki rangra
emelt. Walter Kasper rendkívüli nehéz körülmények között folytatta az
ökumenikus párbeszédet ortodoxokka, protestánsokkal, anglikánokkal,
valamint a nagy vallások képviselőivel. Rokonszenves személyisége,
kiegyensúlyozott teológiája és korábbi püspöki tapasztalatai kiválóan
alkalmassá tették a fontos szentszéki hivatal vezetésére.
Könyvismertetésemben nem W. Kasper teljes
életútját akarom vázolni, hanem a kötetben tallózva szeretném
idézni volt kollégái, Joseph Ratzinger és Hans Küng teológiai nézeteire
vonatkozó megjegyzéseit. (Úgy tűnik, hogy Ratzinger és Küng több
kérdésben egymással szembenálló nézetei között Kasper középúton haladt.)
Ezzel mintegy kiegészítem J. Ratzinre/XV Benedek teológiájáról tartott
sorozatomat. Végül a Keresztény Egységtörekvés Pápai Tanácsáénak titkára,
majd bíboros prefektusa ökumenikus szolgálatának néhány kiemelkedő
mozzanatát idézem fel. Itt is voltak nézeteltérések J. Ratzinger és W.
Kasper között.
Tübingen. – A fiatal sváb szeminarista
1952-ben Tübingenbe költözött, a püspöki kollégiumba, teológiai
tanulmányokra. (1957-ben szentelték pappá.) A híres Tübingeni teológiai
iskola, amely Johann Adam Möhler (és általa Newman) szellemében működött
, alapvető jelentőségű lett a XX. századi ökumenikus teológiában, és
Kasper életművére is döntő befolyást gyakorolt. A tübingeni egyetemnek a
katolikus mellett evangélikus teológiai fakultása is volt, amely régebbi
hagyományra tekintett vissza, számos nagy protestáns teológus működött
ott. Kasper rövid káplánkodás után visszakerült Tübingenbe, hogy
doktoráljon teológiából. Értekezését „A hagyomány a Római iskolában”
címmel írta meg; ennek előkészítése során két alkalommal is több hetes
tanulmányútra érkezett Rómába. A zsinat megnyitása előtti forrongó
időszak volt ez. A zsinat megnyitása (1962) előtt Kasper már megvédte
doktoriját. „ A dolgozat bírálója az akkoriban még fiatal svájci
professzor, Hans Küng volt, aki 1958-ban ’Rechtvertigung’
(Megigazulás – Karl Barth tanítása és egy katolikus reflexió) címmel írt
nagystílű doktori értekezést Párizsban, és 1960 óta Tübingenben tanított
fundamentálteológiát. Az ember csak csodálkozhat: a vatikáni nevelésügyi
kongegáció vétót emelt az ellen, hogy a hasonlóképpen Svájcból származó
Hans Urs von Balthasart hívják meg erre a tanszékre. Joseph Ratinger a
következőt írta Küng megigazulás-könyvéről: ’ezért az ajándékáért Küng
méltó mindazok köszönetére, akik a szétszabdalt kereszténység egységéért
imádkoznak és dolgoznak.’” (42)
Kaspernek habilitálnia kellett. Leo Scheffczik és
Hans Küng mellett lett tudományos munkatárs. A jövőbeli konfliktusokból
és összeütközésekből még semmit sem lehetett érezni. Kasper három év
leforgása alatt megírta habilitációs dolgozatát, noha két egyetemi
előadáson helyettesítenie kellett a zsinati tanácsadóként Rómában levő
Hans Küngöt. Schelling történelemfilozófiáját választotta témának. E
foglalatoskodás döntő élménnyé vált számára.
Münster.- 1964-ben Kaspert a Münsteri
Egyetem dogmatika tanszékére hívták meg, ahol a mainzi püspöknek
kinevezett Hemann Volk utódja lett. Kaspert mindebben Joseph Rtzinger
támogatta, akit 1963-bn hívtak Bonnból Münsterbe. J. Ratzinger mellett
Münsterben olyan neves személyek tanítottak, mint Johann Baptist Metz,
Joachim Gnilka, Wilhelm Thüsing. Ratzinger Frings kölni bíboros mellett
volt zsinati tanácsadó. A zsinat ülésszakai közötti szünetekben zsúfolt
előadótermekben számolt be a zsinat legfrissebb fejleményeiről. Kasper a
zsinati időszakban (1964/65-ben) krisztológiát adott elő. Két éven át
tanított ugyanazon a fakultáson Ratzingerrel. „1966-ban Ratzinger
elfogadta a Tübingeni Egyetem meghívását, ahol Kasper tanult. Elsősorban
Hans Küng szorgalmazta Ratzinger meghívását. Önéletrajzában Küng azt
írja: úgy tervezte, hogy Tübingen legyen a Zsinat utáni megújult teológia
központja. ’Ennek kapcsán különösen egy hozzám hasonló korú, érzületű és
képességű kollégába, Joseph Ratzingerbe vetettem reményemet.’ Sőt: ’Igen,
ez volt az álmom: Rahner, Ratzinger és én, a helyünkre lépő Hermann
Häring, Walter Kasper, Karl Lehmann, Johann Baptist Metz, Otto Herman
Pesch és lehetőleg sokan mások támogatásával – egy megújított ktolikus
teológia avantgárdja Németországban.’ „ (46)
Münsterben Ratzinger búcsúvacsorára hívta a
kollégákat egy étterembe. Az aggiornamentóról beszélt, amelynek megvan a
maga legitim helye az egyház életében, de időközben fontossá vált
számára, hogy a megőrzés, a megmaradás és a hűség is alapvető bibliai
fogalmak. „Ebben csak egyetérthettünk vele – mondja Kasper.
Mindazonáltal az efféle kijelentésekben olyan tendenciát lehetett
felfedezni, amelyek a későbbiekben még inkább felszínre kerültek.
Kétségtelen, hogy nem csak Tübingenben, az ottani diákság zavargásai
nyomására változott, illetve differenciálódott a dolgokhoz való
hozzáállása, mint ahogyan gyakran állítják. Már a zsinat vége felé
módosult, vagy pontosabban végérvényesen letisztult az álláspontja. Hans
Künggel mindezek mellett is jó közös munka folyt. Közösen adtak ki
teológiai könyvsorozatot és írtak alá nyilatkozatokat, amelyek
egyházpolitikailag meglepőek voltak.” (46-47) Tübingen a katolikus
teológia mekkája lett. Ratzinger utóda K. Rahner lett, aki Münchenből
jött Münsterbe. Magával hozta fiatal asszisztensét, Karl Lehmannt is, aki
akkor 30 éves volt, Kasper pedig 33 ; rövid időn belül összebarátkoztak.
Már korábban Münsterben tanított K. Rahner egyik tanítványa, J.B. Metz.
Kasper hat évet töltött Münsterben: teológiai tanársága és a Zsinat által
hozott egyházi fellendülés korszaka volt ez. Utána következett a
magújulás mellett a válság.
Megújulás és válság a Zsinat után. – W.
Kasper abszurd nézetnek tartja azt, hogy a Zsinat nem az
egyház növekvő válságára adott válasz volt, hanem maga okozta a
nehézségeket és a válságjelenségeket. A válság már korábban felütötte
fejét, és így vagy úgy felszínre tört volna, sőt a Zsinat nélkül még
súlyosabb lett volna, hangsúlyozza Kasper. Az is a II. vatikáni zsinat
szándékának félreértelmezése, hogy megtörte az eddigi hagyományt, sőt
szembement az I. vatikáni zsinattal. A II. Vaticanum az egyházatyák és az
első évezed osztatlan egyházának szellemiségéből hozott megújulást: új
fénybe állította a Tradíciót, és ezzel egy új egyháztörténeti korszak
alapját és nyitányát képezi. De hamarosan feszültségek jelentkeztek.
1965-ben megjelent a Concilium c. folyóirat első száma. Célja az
volt, hogy ébren tartsa és továbbgondolja a Zsinat ösztönzéseit. A vezető
teológusok csatlakoztak hozzá: Küng, Rahner, Böckle, Metz , Kasper és
Ratzinger a németek közül, továbbá: Congar, Lubac, Schillebeeckx, Aubert,
Mejia és mások. Csak később váltak szét a résztvevők útja. Walter
Kasper akkor távozott, amikor a folyóirat irányvonala túlságosan
egyoldalúvá vált. Joseph Ratzinger és Hans Urs von Balthasar 1972-ben
megalapította a Communio c. nemzetközi katolikus folyóiratot.
A Zsinat utáni években heves viták alakultak ki a
teológusok között. Sok kísérletezés történt ezekben a nyugtalan években a
reformok terén (pl. a liturgiában nagy összevisszaságot tapasztaltak;
néha képrombolásra emlékeztető újítások jelentek meg a népnyelv
bevezetésével, a templomok átalakításában stb.) Sok tisztázatlanság
jellemezte ezeket az éveket. (53) Az 1968-as év diáklázadásai nagy
fordulatot hoztak. Valójában egyfajta kulturális forradalmat robbantottak
ki az európai társadalomban. Az egyetemi városokban – Párizsban,
Berlinben, Frankfurtban – de Münsterben és Tübingenben is, szó szerint
terrorizáltak néhány professzort. Ebben a helyzetben választották Kaspert
1968/70-ben a münsteri teológiai kar dékánjává. Emlékezetes, hogy VI. Pál
Humanae vitae k. enciklikája 1968 júliusában (a helyes
születésszabályozásról, amelyet egyesek „pirulaenciklikának” neveztek), a
robbanásig feszítette az egyházi tekintély-válságot. (Erről Kasper
bővebben nyilatkozik: 57-60.)
A teológia és az egyház. – E fontos IV.
fejezetben (61-91) W. Kasper a következő közel két évtizedes tübingeni
teológiai működéséről számol be: itt rávilágít arra, hogy miként vált
szét Küng, Ratzinger és a saját útja. Walter Kasper az 1970/71-es téli
szemesztertől kezdve Ratzinger utóda lett Tübingenben. (1989 áprilisában
lett a Rottenburg-Stuttgarti egyházmegye püspöke.) Kasper Tübingenbe
érkezésekor a diákság forrongott. Az előadótermeken és a hallgatói
csoportosulásokon kívül is élénk teológiai élet folyt, miként
Franciaországban és Hollandiában. Több memorandumot kiadtak. 1970. febr.
9-én a Német Püspöki Kar hit- és erkölcstani kérdésekkel foglalkozó
bizottságának 12 tanácsadója közül kilenc egy memorandumot fogalmazott
meg a cölibátusről szóló vitáról, és a püspökök elé terjesztették. K.
Rahner és K. Lehmann fogalmazták meg, de J. Ratzinger és W. Kasper is
aláírta. Azt kérték, hogy a latin egyházban érvényben levő törvényt
alaposan vizsgálják felül. (62-64). A Zsinat megnyitása után 10 évvel
(1975-ben) Würzburgban megtartották a német szinódust (zsinatot), amelyen
nagynevű teológusok vettek részt: Rahner, Ratzinger, Lehmann, Kamphaus,
Wetter, a második ülésszaktól Kasper is. Julius Döpfner müncheni bíboros
maradandó érdeme, hogy a szinódus mindent elért minden akkor lehetségest,
és megakadályozta a német egyház szétesését. Kasper részletezi (65kk) a
szinóduson megvitatott témákat: a hit továbbadása, a laikusok szerepe a
lelkipásztorkodásban, német egyházi intézmények, szervezetek, „Katholikentag”
stb.
W. Kasper teológiai működése jelentős:
kiegyensúlyozott álláspontját tükrözik a 70-es és 80-as években írt,
később a Vigiliánál magyarul is megjelent művei: Jézus a Krisztus
(1996), Jézus Krisztus Istene (2003). A hit válságát szem előtt
tartva a hetvenes évek végén Kasper javaslatot tett J. Ratzingernek, aki
akkor müncheni érsek volt és a Német Püspöki Kar hittani bizottságának
elnöke, egy „felnőttkatekizmus” megszövegezésére. Ratzinger elfogadta a
javaslatot. A katekizmus – több szakember munkája – 1985 húsvétján jelent
meg Joseph Höffner püspökkari elnök előszavával. 2008 elején XVI. Benedek
pápa megemlékezett erről az időszakról abban a személyes hangú
ajánlásban, amelyet a 75 éves W. Kasper tiszteletére kiadott emlékkönyv
elé írt. „Ezekben a sodró erejű évtizedekben mindig a legelső sorban
álltál. Megvolt a bátorságod ahhoz, hogy ebben a korszakban hozzászólj a
teológia központi témáihoz, és újraértelmezd azokat. Az új kiadásban
éppen most megjelent krisztológiád sokak számára, legyenek teológusok
vagy laikusok, a legkülönbözőbb nyelveken és kultúrákban iránymutatóvá
vált. /…/ Nem szeretnék megfeledkezni az Istenről írt könyvedről sem:
újra emlékeztettél bennünket a teológia valós középpontjára, amely
lényege szerint Istenről való beszéd – az Isten hozzánk szóló beszédéből
merít és a Vele való beszédbe vezet be.” (77-78) Kasper később (83kk)
szól arról, hogy J. Ratzinger Bevezetés a kereszténységbe c.
könyvéről (magyarul új fordításban megjelent a Vigiliánál 2007) 1969-ben
írt kritikája vitát váltott ki. Kasper Retzinger tudományos módszerét
bírálta. Ratzinger nyilvánosan megvédte magát, majd Kasper újra állást
foglalt.
Küng esete. – A hetvenes évek elején egyre
inkább nőtt a feszültség a katolikus teológusok, ill. bizonyos teológusok
és a Tanítóhivatal között. Kasper tübingeni kollégájával, H. Künggel
összeütközött a Tévedhetetlen? (1970) körüli viták során, majd
idővel elváltak útjaik. (85kk) Az Unfehlbar? miatti konfliktus
Küng és a Hittani Kongregáció között csaknem tíz évig húzódott. Nem
részletezem az ügyet. Végül is, bár a német főpásztorok (Döpfner bíbors,
Moser püspök) mindent megtettek, hogy csillapítsák a konfliktust, és
legalább visszavonásra bírják Küngöt, a Hittani Kongregáció
megnyilatkozása után püspöke 1979 végén megvonta tőle a tanítási
engedélyt. Tübingenben nagy felháborodás támadt. Tiltakozások
következtek. Küng a „médiahatalom kiépítésével” igyekezett hatékonyan
befolyásolni az egyházpolitikát, ahelyett, hogy a II. vatikáni zsinat
előtt (1950-ben) Róma által megcenzúrázott és félreállított Henri de
Lubac és Yves Congar és mások nehéz engedelmességét követte volna, akiket
aztán „rehabilitáltak”, a zsinaton mérvadó teológusok lettek és végül
bíborosi rangot kaptak. „Hans Küng sajnálatos módon nem akarta rálépni az
alázatosságnak erre az útjára.” (87) W. Kaspert is mélyen érintette az
„ügy”: „Tudtam, hogy hol a helyem. Emberileg természetesen nem volt
könnyű, hogy középutat találjak az egyházzal való szolidaritás és ama
másfajta, ám épp annyira méltányos szolidaritás között, amely egy olyan
kollégához fűzött, akivel hosszú időn át együtt dolgoztam. Nem kívánom,
hogy még egyszer végig kelljen élnem egy hasonló konfliktust.” Később ezt
mondta Küngnek: „Sokkal jobb lett volna, ha elismered, hogy azok, akik
akkor tőled eltérően látták a dolgokat és ma is másként vélekednek,
szintén lelkiismereti alapon cselekedtek, és nem csupán karrierjüket
féltve vagy hasonló okokból.” És Kasper még hozzáfűzi: „Ezt nem is vonta
kétségbe.” (88)
Mielőtt 1989-ben elment Tübingenből, hogy elfoglalja
a rottenburgi püspöki széket, Kasper kimerítő beszélgetést folytatott
Künggel. Időközben kiegyensúlyozottabbá vált kapcsolatuk, bár továbbra is
másképpen vélekedtek bizonyos kérdésekről, pl. az egyházi lét és a
teológia egyháziasságának kérdéséről. Kasper még megjegyzi (90): Azóta
Küng más kérdésekkel kezdett el foglalkozni: a világvallásokkal
folytatott párbeszéd és a ’világéthosz’ lehetőségével. (…) Természetesen
a hajdan esett seb nem gyógyult be teljesen sem a püspökségben, illetve
azon kívül, sem pedig magánál Küngnél. Egy XVI. Benedek pápával
folytatott mélyreható emberi beszélgetés időközben begyógyított néhány
sebesülést.”
.A recenzens
megjegyzése: Sajnos, H. Küng
újabb támadásai Ratzinger-Benedek pápa ellen (pl. 2010. ápr. 15-i Nyílt
levele a világ püspökeihez) azt jelzik, hogy a pápa öt évét nagyon
negatívan ítéli meg. Négy órás beszélgetése Benedek pápával reményt adott
neki: „Joseph Ratinger, aki korábban kollégám volt a tübingeni egyetemen,
a II. vatikáni zsinat szellemében megtalálja majd az utat az egyház
további megújulása és az ökumenikus kölcsönösség felé. Reményem – és oly
sok elkötelezett katolikus reményei – sajnos nem teljesültek, s ezt
levelezésünkben különféle úton-módon tudomására is hoztam Benedek
pápának.” Küng elismerően nyilatkozik a pápa három „hasznos”
enciklikájáról, de utána a kritika áradatát zúdítja rá. Végül: Oda az
esélye annak, hogy a II. vatikáni zsinat szellemisége végre a Vatikánban
is a katolikus egyház iránytűje lehessen és előmozdíthassa az egyház
reformját.” „A pápa zsinatellenes politikája a római Kúria maradéktalan
támogatását élvezi.(…) Benedek restaurációs politikája megbukott.” Küng
hat javaslata lényegében a Rómával szembeni engedetlenségre,
reformkezdeményezésekre, kollegiális, állhatatos nyomásgyakorlásra
buzdít, végül: „Követeljék egy zsinat összehívását!”
Ökumené
a XX. században
W. Kasper
könyvének második része kúriai szolgálatával az ökumenikus párbeszéd mai
helyzetével foglalkozik. II. János Pál a kiváló teológust, az ökumenében
elkötelezett, a világegyházban már jól ismert rottenburgi püspököt
1999-ben a Keresztény Egységtörekvés Pápai Tanácsa titkárává nevezte ki,
2001-ben pedig bíborossá kreálta. Ekkor a nyugdíjba vonuló Edward I.
Cassidy elnök-bíboros utóda lett. Hozzá kellett szoknia a Kúria sok
mindenben elavult intézményéhez, amelyet meglehetősen kritikus szemmel
tekintett (163-165). Tagja lett a Hittani kongregációnak is, amelyet volt
tanártársa, J. Ratzinger bíboros vezetett, és akivel nem egyszer voltak
nézeteltéréseik éppen az ökumenikus kérdésekben. Kasper bíboros továbbra
is a kiegyensúlyozott álláspontot képviselte a az ortodoxiával és a
reformáció egyházaival folytatott, továbbá az anglikán közösséggel
folytatott párbeszédben. Jellemző pl. a Lutheránus Világszövetséggel
létrejött 1999-es katolikus-luteránus „Közös nyilatkozat” a
megigazulásról, amelynek részben megszületésében, majd értelmezésében
Kasper Ratzinger bíborostól eltérő, nyitottabb álláspontot képviselt
(170-174). Ugyanígy a Hittani Kongregáció (J. Ratzinger) 2000-ben kiadott
Dominus Jesus nyilatkozata értékelésében, amely (a LG 8. pontját
értelmezve) a protestáns egyházakat „a nem tulajdonképpeni értelemben
vett egyházak” közé sorolja, és „egyházi közösségeknek” nevezi. A
dokumetum jelentős lehangoltsághoz és az ökumenikus kapcsolatok
elhidegüléséhez vezetett (174-175; 224-226).
Jelentős szerepe volt W. Kaspernek – a gyenge
egészségű II. János Pál által sürgetett – keresztény Kelettel támadt
nehézségek (az uniatizmus-vita) elsimításában és az katolikus-ortodox
párbeszéd egyengetésén (X. fejezet). W. Kasper, aki korábban Johann Adam
Möhler XIX. századi teológus egyháztanát követte, miként Yves Congar is,
azt vallotta: Az eretnekség nem egyszerűen puszta tévedés, hanem
tartalmaz valamilyen részigazságot, másrészt az eretnekség ellen küzdő
egyház is ki van téve annak a veszélynek, hogy egy másik szempontból
egyoldalúvá váljon. A XX. századi ökumenikus teológiának nem abból kell
kiindulnia, mint a régi hitvitázó teológia tette, ami szétválaszt, hanem
abból az átfogóbb valóságból, ami összeköt. Közös hitvallás, hitbeli
különbségek: ez jellemezte Kasper „hitvallás-ökumenéjét”. Egység a
sokféleségben: „ A jövő egyetlen egyháza nem homogén egyház lesz. A
katolicitás teljességet jelent, abban az értelemben, ahogyan Pál az
egyház egységét a különböző lelki adományok egységében látja. Az egyház
egysége ly módon nem lehet más, mint egység a sokféleségben és sokféleség
az egységben.” (181-182) Kasper az Egységtanács titkáraként, majd
elnökeként ezt a teológiát, és a zsinat által is sürgetett lelki ökuménét
képviselte számos tárgyalásában. Nem titkolja, hogy a Hittani
Kongregációi és az Egységtitkárság, majd Egységtanács között újra meg
újra feszültségek alakultak ki. „A Hittani Kongregáció tanítói szerepben
gondolkodik és szólal meg az Egységtanács pedig dialogikus módon. (…) E
két szempont nem ellentétes egymással, hanem különböző hangsúlyokról és
eltérő látásmódról van szó.” (183) J. Ratzinger-XVI. Benedek határozottan
folytatni akarta az ökumenikus párbeszédet a zsinat szellemében, de a
hogyanról, az ökumené konkrét útjáról vita folyt.
A kilencvenes években krízis következett be az
ortodoxiával folytatott párbeszédben. A Szovjetunió felbomlása után újra
előtérbe került az uniatizmus problémája, és a régi sebek újra
felszakadtak (Az ortodoxiából a katolikus egyházhoz visszatért görög
katolikusok helyzetéről volt szó.) XVI. Benedek pápai szolgálatának
kezdete után az ortodox egyházak is esélyt láttak az új kezdetre. A
legnehezebb a Vatikán és az orosz ortodox patriarkátus közötti
kapcsolatok elmérgesedése volt, amely 1990/91-ben az ukrajnai
uniatizmus-kérdés kirobbanásával kezdődött, majd súlyosabbá vált, amikor
II. János Pál 2002-ben az oroszországi püspökök kérésére az Orosz
Föderáció területén fennálló négy apostoli adminisztratúrát püspökség
rangjára emelte, és külön egyháztartományt létesített belőlük. A moszkvai
patriarkátus katolikus expanzionizmust, prozelitista (erőszakos térítési)
szándékot látott ebben. Elkezdődött a katolikus-ellene kampány
Oroszországban. Kasper kereste a kapcsolatokat, végül 2004-ben sor került
kényes moszkvai látogatására (197kk). Rómába visszatérve néhány görög
katolikus ukrán számos vádat zúdított rá: azzal gyanúsítottál, hogy
feláldozza egyházukat az ökumené oltárán. Tehát nemcsak Róma és Moszkva
között lappangott konfliktus, hanem a katolikus egyházon belül is. II.
János Pál rossz egészségi állapota és a moszkvai patriarkátus elutasító
magatartása miatt nem kerülhetett sor Wojtyla pápa moszkvai látogatására,
de szimbolikus jele volt a közeledésnek, hogy W. Kasper bíboros a pápa
nevében 2004-ben elvitte a Kazani Istenanya ikonját Alexij moszkvai
pátriárkának (202-205).
XVI. Benedek megválasztása új reményeket ébresztett
az ortodox egyházakkal való párbeszédet illetően. 2005 júniusában Kasper
bíboros ismét Moszkvába, majd Szerbiába utazott. Fontos áttörés volt a
katolikus-ortodox párbeszédben a „Ravennai dokumentum, amely az egyház
három szintjét különbözteti meg: a lokális szintet, a helyi egyházat
(püspökséget), a regionális szintet, amely a patriárkátusnak felel meg,
illetve a nemzeti és nemzetek feletti püspöki konferenciáknak, végül az
egyetemes szintet. „Az egyházi élet mindhárom szintjén érvényesülnie kell
a szinodális vagy kollegiális elvnek és az autoritásnak egyaránt, azaz
mindenütt kell lennie egy protosznak (elsőnek), ami latinul prímást
jelent. Ravenna az első lépés volt; a teljes egyház közösség
megvalósulásához még hosszú és nehéz út vezet. A következő eszmecserék
témája a következő lesz: „Róma püspökének szerepe az első évezred
egyházában.” Végső soron ara a kérdésre kell választ találni, amelyet II.
János Pál tett fel 1995-ben, amikor a péteri szolgálat gyakorlásának új
módjáról tanácskozást hívott össze. A közeledés folytatódott. XVI.
Benedek 2008-ban Konstantinápolyba, majd rögtön az ökumenikus pátriárka
háromszor Rómába látogatott, és ebben az évben Kasper bíboros Kirill
metropolita meghívására Oroszországban tett látogatást. A Szent Pál
évben, a megnyitót XVI. Benedek és Barthalomaiosz ökumenikus pátriárka
közösen celebrálták az istentiszteletet a Falakon kívüli Szent
Pál-székesegyházban, másnap pedig a Szent Péter-bazilikában. Ezek a
„reálszimbólumok” a kiengesztelődés jelei voltak.
Nem folytatom tovább a könyv ismertetését. A
reformáció egyházaival, az Anglikán Közösséggel, a zsidósággal és a nagy
vallásokkal folytatott nehéz párbeszédben Walter Kasper mindig az
egyensúlyt kereste. Áldásos vatikáni működése az egység szolgálatában
minden elismerésünket megérdemli. Szívből ajánlom olvasásra W. Kasper -
D. Deckers könyvét mindazoknak, akik a II. vatikáni zsinat utáni egyházi
életben, főleg az ökumenében tájékozódni kívánnak.
Szabó
Ferenc
|