A II. vatikáni zsinat (1962–1965) kétségtelenül a
„nagy fordulatot” jelentette az újkori egyház történetében. Yves Congar
1965-ben így jellemezte a zsinati egyháztani „fordulatot”: „Átmentünk a
túlnyomó részt jogi felfogástól a kegyelem ontológiai (léttani)
elsőbbségéhez, a szisztéma uralkodó szerepétől a keresztény ember
állításához; ami pedig Isten népe tekintélyi struktúráját illeti, jobban
elismertük a római monarchia mellett a püspökök egyetemes testületének
helyét, a helyi szervezetekét és az ecclesia, az Egyház mint
közösség mivoltát.” Az újabb nemzedék nem tudja felmérni az
esemény jelentőségét, sem a zsinat után kitört válság, az egyházon belüli
két-három évtizedes kontesztálás hatásait, amelyeket még napjainkban is
tapasztalunk. Utalok itt többek között a Lefebvre érseket követő
tradicionalisták körüli vitákra, amelyek kapcsán éles támadásban
részesítik XVI. Benedeket is: erre bővebben visszatérek). A jeles
egyháztörténész, Roger Aubert szerint egy-két nemzedék után lesznek csak
képesek felmérni a történészek a II. vatikáni zsinat értékét és az azt
követő válság horderejét. Egy másik történész, a német H. Jedin is
hangsúlyozta 1979-ben, hogy egy évtized elteltével még lehetetlen
felmérni a II. Vaticanum eredményeit: „Immáron bebizonyosodik, hogy e
zsinatnak jelentősebb hatása lesz az Egyház történetére, mint volt az I.
vatikáni zsinatnak, és kihatásait mindenképpen a trentói zsinatéihoz
lehet hasonlítani.” (Gr 5–13, lásd az Irodalmat.)
Y. Congar domonkos teológus, akinek fontos szerepe
volt a zsinati egyháztan előkészítésében, majd a zsinati munkákban,
1969-ben – az 1968-as tekintélyi válság kirobbanása után – már ezt írta:
„Az Egyház a vihar közepette néz szembe ma jövőjével”. (Au
milieu des orages.) Congar akkor korunk civilizációs válságából
eredeztette a belső egyházi válságot, pontosabban a feltörő lázongásban
(gondoljunk az 1968-as diáklázadásokra, illetve VI. Pál Humanae vitae
k. enciklikája visszhangjára) a tekintély válságának kirobbanását látta,
és ezért a tekintély és a közös felelősség helyes értelmét magyarázta
tradicionalistáknak és haladóknak. 1970-ben megjelent Hans Küng, a
kontesztálók hangadója Unfehlbar? (Tévedhetetlen?) című könyve,
amely a pápaság, pápai tévedhetetlenség kemény kritikája volt, és nagy
vitát váltott ki. Egy évtized után a fokozódó kontesztálás egyik
kifejezése volt az 1989. jan. 25-én közzétett ún. „Kölni nyilatkozat”,
amelyet 163 nyugatnémet, svájci, osztrák, luxemburgi és holland
teológiatanár írt alá. Ezek a Római Kúria (a pápa és a kongregációk)
működését (püspökök kinevezése, nunciusok szerepe) továbbá azt a
gyakorlatot bírálják, hogy a Hittani Kongregáció következetesen
visszavonja vagy megtagadja a kánoni megbízatást olyan teológiai
tanároktól, akik a hit és erkölcs kérdéseiben nem mindenben igazodnak a
„római” teológiához. (Ismeretes, hogy ez történt Küng tübingeni
professzorral is.) De a nyilatkozat főleg a születésszabályozásról szóló
pápai enciklika, a Humanae vitae tanítását bírálta. A nyilatkozat
továbbgyűrűzött: francia és francia nyelvű belga és svájci teológusok
(157-en) levelet intéztek Ratzinger bíboroshoz, 1981-től a Hittani
Kongregáció prefektusához, és szolidaritást vállaltak a Kölni
nyilatkozatot aláíró teológus kollégákkal.
A teológusok részben jogos követeléseire visszatérünk,
amikor Ratzinger teológus, majd a Hittani Kongregáció prefektusa, végül
XVI. Benedek pápa teológiáját elemezzük, különös tekintettel a II.
vatikáni zsinat egyháztanára, illetve egyes krisztológiai kérdésekre.
Mindjárt hangsúlyozom, hogy mostani írásomban nem foglalkozom a zsinat
utáni egyházi válság minden problémájával, pl. a Római Kúria, a római
centralizmus elleni részben jogos kritikákkal, csupán néhány olyan
torzító nézettel, amely Ratzinger pápát jogtalanul érte. Látjuk majd,
hogy a zsinat utáni belső egyházi válságról hasonló véleménye volt Henri
de Lubac jezsuita zsinati teológusnak, majd bíborosnak, vagy Hans Urs von
Balthasarnak, aki 1974-ben mélyrehatóan elemezte a „Róma-ellenes
indulatot, komplexust” (Der antirömische Affekt). Ez ugyan
Luther óta mindig létezett, de főleg kívülről érte az egyázat, de a II.
vatikáni zsinat után belülről bomlasztja a hívők közösségét, előítélettel
szemléli mindazt, ami a „maradi” Rómából jön mert Róma elmarad a
teológiai és a szociológiai kutatások mögött stb. Az egyházat csak
intézménynek tekintik, és mellőzik isteni arculatát, azt, hogy az emberi
gyengeségek és bűnök ellenére a feltámadt Krisztus Lelke élteti: a
bírálható struktúra, jogrend hierarchikus szerkezet mélyén az isteni élet
bontakozik ki. A zsinat rávilágított (LG 8) Krisztus Egyházának e kettős
arculatára. Az új ebben a kemény és keserű kritikában tehát az, hogy az
egyházon belülről jönnek a támadások progresszista és konzervatív
köröktől egyaránt. Bár aránytalanul súlyosabb a progresszív teológusok (Küng
tábora), mint a zsinatellenes tradicionalista csoport (M. Lefebvre
Társasága) támadása. Látjuk majd, hogy J. Ratzinger a két szélsőség
között igyekszik a középúton haladni, bár újabban is (H. Küng
Visszaemlékezéseiben és barátja, Hermann Häring legújabb könyvében (Im
Names des Herrn) a konzervatívek táborába sorolják a pápát. Häring
könyvéhez Küng írt előszót, ő maga pedig Visszaemlékezései (Erinnerungen)
két vaskos kötetében gyakran konfrontálja álláspontját Ratzingerével, és
legtöbbször keményen bírálja volt tübingeni kollégáját.
A következőkben négy előadásban mutatom be Ratzinger
pápa zsinati teológiáját, felhasználva J. Ratzinger műveit, önéletrajzát
(Életutam), interjú-nyilatkozatait (Messori, Seewald),
teológiájáról írt néhány könyvet (Rollet, Rowland, H. Häring). Azt
vizsgálom meg, hogy vajon a zsinatellenes konzervativizmus képviselője-e
?
1) J. Ratzinger zsinati szakértő,
2) Ratzinger teológiaprofesszor,
3) a Hittani Kongregáció bíboros prefektusa,
4) végül XVI. Benedek pápa teológiája.
Vajon Joseph Ratzinger az a „reakciós”, „restaurátor”
teológus, „főinkvizítor”, „páncélbíboros” lenne, akit pápává
választásakor, legújabban pedig a szerencsétlen Williamson-ügy (lásd
Távlatok, 2009/2,84) kapcsán is így titulált a liberális vagy
baloldali média, sőt az egyházon belül is néhány magát kereszténynek
tartó, nem éppen az egyházat építő újságíró?
Előre bocsátom, hogy többször hivatkozom Henri de
Lubac jezsuita teológusra, akit Ratzinger egyik mesterének tartott, és
aki – több jeles katolikus gondolkodóval – ugyanúgy vélekedett a zsinat
utáni válság során tapasztalt szélsőséges teológiai álláspontokról, mint
Joseph Ratzinger. Kemény szavakkal bírálta már 1969-ben (majd 1985-ben)
az erőszakos kontesztálást, a zsinat tanítását eltorzító értelmezéseket,
és miután helyet adott a jogos kritikáknak, rávilágított a helyes zsinati
teológiára, továbbá megjelölte az építő kritika és a válság megoldása
feltételeit: 1) A Jézus iránti feltétlen szeretet, 2) a katolikus egység
szerető gondja. Ami pedig J. Ratzinger teológiájának alapvető
irányultságát illeti, Jacques Rollet Ratzinger bíboros teológiájáról
szóló könyve elejéről idézem a mottóként alkalmazott szöveget (Isten
új népe, 1969): „A keresztények alapvető lelki irányultsága nem a
restauráció felé fordul, hanem a reménység jele alatt áll. Az Egyház,
amely igyekszik megújulni, megszabadul egy történelmi korszak
törmelékétől, amely rárakódott és benne felhalmozódott, nem azért, hogy a
múlt idők eszményi állapotát restaurálja, hanem hogy az Úr elé járuljon,
és készséges legyen új hívása teljesítésére.”
J. Ratzinger, a zsinati teológus
Joseph Ratzinger teológiai tanulmányai alatt
(1946–1953) az egyházatyákat, nevezetesen Szent Ágostont tanulmányozta,
doktori disszertációját Szent Ágostonról, habilitációs dolgozatát pedig
Szent Bonaventúráról írta. Mesterének tartotta R. Guardinit, H. de
Lubacot és H. U. von Balthasart. H. de Lubac Katolicizmus c.
könyve kulcsfontosságú lett számára, de a francia jezsuita többi munkáját
is fölkutatta (Corpus Mysticum). (Életutam, 8–113. Vö. HH 56–57.)
Az ausztráliai teológus nő, Tracey Rowland is kiemeli H. de Lubac és az
ún. „új teológia” hatását, továbbá a hagyományos, merev tomizmussal
szemben egyrészt a perszonalizmus (Mounier, Scheeler), másrészt az
Ágoston–Newman–Przywara–Guardini szellemi irány befolyását Ratzinger
gondolkodására. (TR 18–24; vö. még HH 56–57) Tény az, hogy a fiatal
Ratzinger nemcsak a francia teológusokat, hanem a nagy francia
gondolkodókat, írókat is szívesen idézte (Claudel, Marcel, Mounier,
Teilhard). Bizonyára emiatt is felfigyeltek rá a franciák, és a Francia
Akadémia 1992-ben A. Szaharov helyére tagjai közé választotta.
Hogyan lett zsinati szakértő, Frings kölni bíboros
érsek „tanácsadója”, a fiatal teológusprofesszor? J. Ratzinger és Frings
kölni bíboros között kölcsönös szimpátia, szívélyes egyetértés alakult
ki, olvassuk Életutamban. 1959-ben „XXIII. János pápa meghirdette
a II. Vatikáni Zsinatot, és újra megélhettük a náci légkör fenyegetései
ellenére a nyitás és a remény hangulatát, ami az egyházban és a
teológiában már az első világháború óta érezhető volt, és sokak számára
már a túlzott lelkesedésig nőtt. Frings bíboros a zsinat teológiájáról
tartott egy előadást, amire engem a Bensbergi Katolikus Akadémia hívott
meg. Így keveredtem vele egy hosszú beszélgetésbe, ami később évekig
tartó együttműködésünk kiindulópontja lett. A zsinat Központi Előkészítő
bizottságának tagjaként a bíboros megkapta a szövegtervezeteket, amiket a
zsinat összehívása után az atyáknak kellett elterjeszteni megbeszélés és
egyeztetés céljából. Ezeket a szövegeket rendszeresen elküldte nekem,
hogy véleményezzem, és a szükséges változtatásokra javaslatokat tegyek.
(…) Az utóbbi évtizedekben magától végbement bibliai és patrisztikai
magújulás ezekben az előterjesztési javaslatokban alig volt fellelhető.
Ezek kissé merevnek tűntek, és túlságosan kötődtek a tanított
teológiához, illetve a tudósok gondolkodásmódjához, és túl kevés közük
volt a lelkipásztorkodáshoz; azt azonban meg kell hagyni, hogy alapjában
véve megbízhatóan és gondosan voltak kidolgozva.” (Életutam,
125–126)
Hogy milyen várakozással nézett a zsinat elé, arról
Seewaldnak is vallott (Só 58): „Azon a véleményen voltam, hogy a
skolasztikus teológia abban a formájában, ahogyan megmerevedett, már nem
eszköz a korral való párbeszédben a hit átadására. A hitnek ebből a
páncélból ki kell lépnie és új nyelven, a jelen helyzet iránti új
nyitottsággal kell szólnia. Ugyanígy az egyházban nagyobb szabadságnak
kell megnyilvánulnia. Mindebbe természetesen belejátszott egy fiatalember
pátosza is.”
Amikor eljött a zsinat kezdetének napja, Frings
bíboros titkárával együtt Rómába vitte J. Ratzingert mint teológiai
tanácsadóját, és elérte, hogy az első ülésszak vége felé hivatalos
zsinati teológusnak, azaz peritusnak nevezzék ki. Ratzinger bíboros
életrajzában nem részletezi római élményeit, de megemlíti sok
találkozását „olyan nagy emberekkel, mint Henri de Lubac, Jean Daniélou,
Yves Congar, vagy Gérard Philips – hogy csak néhány kiemelkedő nevet
említsek–, nem is beszélve a többi kontinensről származó püspökökkel való
beszélgetésekről, illetve a kialakult kis baráti körökről. Az akkori évek
teológiai–egyházi drámája sem ebbe az emlékezésbe tartozik.” (126–127)
J. Ratzinger zsinati szerepléséről több ízben
megemlékezik H. de Lubac zsinati jegyzeteiben. (Carnets du Concile),
általában Frings bíboros felszólalásai kapcsán, minthogy az ő teológusa
volt Ratzinger. Híres volt a kölni érsek 1963. nov. 8-i felszólalása
(„történelmi matiné”), amikor is a Szent Officium reformját sürgette, és
Ottaviani heves tiltakozását váltotta ki. (Carnets II, 15) H. Küng
részletesebben mondja el az esetet. (E 1, 492–494). Megjegyzi, hogy
Frings felszólalását teológiai tanácsadója, az ő volt kedves kollégája,
Ratzinger sugallta. A bonni, münsteri, majd tübingeni professzor (Tübingenben
kollégája is) haladó nézeteiről elismerően nyilatkozik a gyakran kritikus
Küng. Idézi Ratzinger 1969-es „inkvizíciókritikáját” (Das Neue Volk
Gottes, 302–321), amelyet ő maga is megfogalmazhatott volna. De
hozzáfűzi: egyesek szerint Ratzinger bíboros, amikor a Hittani
Kongregáció (a volt Szent Officium) prefektusa lett, elárulta Frings
bíboros örökségét
Ratzinger bíboros önéletrajzában két kitérőt tesz a
zsinati teológiai vitákról (Életutam 127–136). Az egyik a liturgia
reformjával kapcsolatos: „A liturgikus mozgalom szellemiségében
végrehajtott liturgikus reform a zsinati atyák többsége számára nem
élvezett elsőbbséget, sokuknál egyáltalán szóba sem jöhetett.”
(Idetartozott pl. Montini bíboros, aki VI. Pálként a zsinat pápája lett.)
A másik a „kinyilatkoztatás forrásairól” szóló dokumentum
előterjesztésekor keletkezett drámai összeütközés. Ezzel a szöveggel az
egész modern bibliaértelmezés, nevezetesen a történelmi-kritikai módszer
vita tárgya lett. Ratzinger már itt fenntartásokkal élt a
történelmi-kritikai módszer túlzásaival szemben, miként H. de Lubac is
számos megnyilatkozásában, csatlakozva Hans Urs von Balthasarhoz, aki
ugyan nem volt zsinati teológus.
Érdekes itt (Életutam 135–136) még Ratzinger
kitérője K. Rahnerrel való kapcsolatáról, ahol saját teológiájáról
is vall. A kinyilatkoztatásról Frings bíboros kérésére az eredeti helyébe
újabb szövegtervezetet vázolt fel, amelyet még át kellett dolgozni.
Megegyezett K. Rahnerrel, hogy együtt megfogalmaznak egy újabb,
elmélyített változatot, amiben Rahnernek volt döntő szerepe. A tervezet
elkeseredett reakciót váltott ki. „Közös munkánk során lett számomra
világos – írja Ratzinger –, hogy Rahnerrel sok közös eredmény és azonos
gondolat ellenére is teológiailag két teljesen különböző bolygón
mozogtunk. A liturgikus reformért, az újfajta bibliamagyarázatért az
Egyházban és a teológiában és még sok minden másért ugyanúgy szállt
síkra, mint én, de teljesen más okból kifolyólag. Bár korábbi éveiben
sokat olvasott az egyházatyáktól, teológiai felfogását teljesen a
szuareziánus skolasztika, és annak német idealizmus és Heidegger szerinti
újfajta értelmezése alkotta. Vizsgálódó és filozofikus teológia volt,
amiben a Szentírás és az egyházatyák szerepe végül is nem volt nagy; a
történelmi dimenziónak is alig volt jelentősége. Engem ellenben
képzettségemből adódóan is teljesen a Szentírás, az egyházatyák és egy
alapjában véve történelmi gondolkodás határozott meg.”
Ratzinger Seewaldnak válaszolva (Só 59–63) elmondja,
hogy szerinte – és sokak szerint – a zsinati várakozások nem teljesültek.
„Manapság elsősorban a ’progresszív’ emberek beszélnek az ’Egyház
teléről’. Tagadhatatlan, nem jött el a kereszténység új órája, hanem sok
elpártolás következett be – a néhány jó kezdeményezés mellett. Miért
történt ez? Két indokot próbálok megadni: az első, hogy kétségtelenül túl
sokat vártunk. Az Egyházat nem tudjuk mi magunk előállítani.
Szolgálhatjuk, de virulása vagy hanyatlása nem egyedül a mi
tevékenységektől függ. (…) A másik indok, hogy jelentős különbség támadt
aközött, amit a zsinati atyák akartak, s aközött, ami a nyilvánossághoz
eljutott és a közvéleményt formálta. Az atyák ’aggiornálni’ akarták a
hitet – s épp ezáltal teljes súlyával akarták átadni. Ehelyett egyre
inkább kialakult az a kép, hogy a reform abban áll, hogy megszabadulunk a
terheinktől; megkönnyebbülünk, úgy hogy a tulajdonképpeni reform már nem
a hit radikális vállalásában, hanem bizonyos fölhígításában áll. (…)
„Alapeszmém, főleg a zsinaton, mindig az volt, hogy a hit lényegi magvát
kiszabadítsuk a rárakódott héjak alól, s erőt és mozgást adjunk e magnak.
Ez az impulzus életem nagy állandója. Természetesen a hivatal a dolgoknak
olyan hangsúlyt ad, ami egy professzor esetében nincsen. Számomra azonban
fontos, hogy ettől az állandótól, amely gyermekkorom óta meghatározta
életemet, soha nem tértem el, s hogy életem ezen alapirányához hűséges
maradtam.”
J. Ratzinger a teológiaprofesszor
Joseph Ratzinger professzori évei alatt alakította ki
teológiája (krisztológiája) alapirányát. „Azon a véleményen voltam –
mondta P. Seewaldnak (Só 58) –, hogy a skolasztikusteológia abban
a formájában, ahogyan megmerevedett, már nem eszköz a korral való
párbeszédben a hit átadására. A hitnek ebből a páncéljából ki kell lépnie
és új nyelven, a jelen helyzet iránti új nyitottsággal kell szólnia.
Ugyanígy az egyházban nagyobb szabadságnak kell megnyilvánulnia.”
A „haladó” Ratzinger álláspontját jól tükrözi az
1968-as Einführung (Bevezetés)… A könyv (előadássorozat) ugyan már
a zsinat befejezése után íródott, de még az előző évek felfogását
rögzíti. J. Rollet könyve bevezetőjében hangsúlyozza, hogy a Bevezetés
szerzője nagysikerű könyvével nyitott teológusnak számított. Ratzinger
professzor 1967-ben Tübingenben (itt voltak kollégák Künggel) tartotta
azt az előadássorozatot hallgatóiknak, amelyből megszületett a
Bevezetés. A könyvet 17 nyelvre lefordították, és sok kiadást ért
meg. (Életutam 150) Igaz, H. Küng és barátja, H. Häring már a
„haladó” Einführungot is bírálják (E 1, 597), mivel Ratzinger
szkeptikusan látja a modern történeti-kritikai exegézist; szerintük „a
kortárs Jézus-kutatásnak karikatúráját adja”.
A Bevezetés ma is megállja helyét. (Szerencsére
2007-ben a Vigiliánál újra megjelent magyarul, új fordításban.) A hit
aktusát, majd a Credo ágazatait elemezve Ratzinger radikálisan
megfogalmazza és a hitetlenség „dialektikáját”. Hosszan tárgyal a hit
Istenéről és a filozófusok Istenéről, továbbá a történeti Jézus és a hit
Krisztusa kapcsolatáról, a történeti-kritikai exegézis túlzásairól. (Ez a
problematika visszatér XVI. Benedek A názáreti Jézus c.
könyvében.) A megtestesülésről, majd páli kozmikus Krisztusról, a „végső
Emberről” eszmélődve elismerően ír Teilhard de Chardin evolúciós
víziójáról. (209–213)
Az 1968-as diáklázadás és a zsinat után kitört egyházi
válság bizonyos fordulatot hozott Ratzinger szemléletében. Ő maga, már
mint bíboros, könyve újabb kiadásának 2000 áprilisában kelt előszavában
visszatekint az elmúlt 30 évre. „1968-ban egy új nemzedék jelentkezett,
amely nem csupán a háborút követő újjáépítésről állította, hogy az
elégtelen, hanem a kereszténység győzelme óta eltelt egész történelmet is
elhibázottnak, kudarcot vallottnak tartotta. Az volt a szándékuk, hogy
végre jobban csinálják, és szabadságot, egyenlőséget és igazságosságot
teremtsenek a világban. Meg voltak győződve arról, hogy ehhez a marxista
elmélet széles áramlatában találják meg az utat. 1989. azonban meghozta
az európai szocialista rendszerek váratlan összeroppanását.” Majd később
így folytatja: „Amikor 1967-ben ez a könyv íródott, a zsinat utáni
erjedés lendületes korában éltünk. A II. Vatikáni Zsinatnak éppen az volt
a szándéka, hogy a kereszténység történelemalakító erejét újra
felébressze. (…) A kereszténység – legalábbis a katolikus egyház
meggyőződése szerint – megkísérelte, hogy kitörjön a gettóból, ahová a
19. század óta száműzték. Újra bebocsátást kért a világ egészébe.”
1970-ben megjelent Hans Küng Unfehlbar?
(Tévedhetetlen?) című könyve, amely a pápaság, a pápai tévedhetetlenség
kemény kritikája volt, és nagy vitákat váltott ki teológusok körében. A
kontesztálás egyre fokozódott. 1974-ben kiadta Christ sein
(Kereszténynek lenni) c. művét, amely még nagyobb visszhangot keltett
krisztológiája miatt. (Vö. Szabó F. Jézus Krisztus megközelítése,
239–272 = Mérleg 1977/1.) A könyvet olyan neves teológusok is
keményen bírálták Ratzingerrel együtt, mint K. Rahner, W. Kasper, H. U.
von Balthasar, A. Grillmeier és mások. Küng komolytalan válasza
(futballcsapatra utalva): „Milyen meccs ez: 11 – egy ellen?” Ratzinger és
Balthasar egyaránt elismerték, hogy Küng könyve kiváló bevezetés a
„pogányoknak”, a hittől távolálló keresőknek, de sajnos, dogmatikapótlék
is akart lenni, a dogmák átértelmezése. Igaz, hogy a dogmák értelmezését
mindig el lehet mélyíteni. Így a khalkedoni (451) krisztológiai dogma sem
vég, hanem kezdet, ahogy K. Rahner kiadta a jelszót. (Vö. Szabó: JK,
117kk) De nem elég azt mondani, hogy Jézus Isten „végleges Helytartója.
Mert kicsoda Jézus Krisztus Küng szemében? Isten országának hirdetője,
Mester, Isten helytartója… Átadja magát az Atya akaratának egészen
haláláig, de nem akart olyan egyházat alapítani, amelyet ma tapasztalunk.
Küng szentírás-értelmezése önkényes, a történeti-kritikai módszert
eltúlozza, ezt többen, J. Ratzinger is megállapították. De a legsúlyosabb
nehézségek Küngnek Jézus istenfiúságáról és a Szentháromság dogmájáról
alkotott nézetei körül merülnek fel. Küng szerint Jézus istenfiúsága azt
jelenti, hogy a názáreti Jézus, az igaz ember a „hit számára”, az
„egyetlen igaz Isten igazi kinyilatkoztatása” (Cs 434); az ember Jézusban
maga Isten „mint Isten Fia tárja fel magát, nyilatkoztatja ki
magát a hit számára” (Cs 450). Küng nem fogadja el a megtestesülést
(ontológiai valóságával), úgy, ahogy azt a Krédóban megvallja az Egyház,
idejétmúltnak tartja az ember (kegyelmi) megistenülését, ami meglepte K.
Rahnert és W. Kaspert.
Mint említettem, Ratzinger főleg Küng módszerét
bírálja: rámutat a történeti-kritikai módszer korlátaira (amint ezt
Benedek pápa A názáreti Jézus c. könyvében is teszi), továbbá
bírálja a tübingeni professzort azért, mivel a keresztény misztériumokat
(pl. a Szentháromságot, Cs 463–468) értelmezve csak azokat az elemeket
tartja meg, amelyek a mai gondolkodás számára „plauzibilisek”, mai
olvasói számára elfogadhatónak tűnnek; inkább követ pártos nézeteket,
haladó teológiai iskolákat, mint az egyház dogmáit vagy a Krédó
hittételeit. Ratzinger szerint, ha a Christ sein amolyan Summa
pro paganis, egy bizonyos előkatekézis akart volna lenni mai hitetlen
keresők számára, nyitva hagyva az utat az egyház teljes hite felé,
elfogadható lett volna.
Itt még megjegyzem, hogy 1975. febr. 20-án a Hittani
Kongregáció kiadott egy figyelmeztetést Küng nézeteiről, amelyet a német
püspöki kar is kommentált. Ismeretes, hogy 1979-ben a Kongregáció
megvonta a kánoni küldetést Küng professzortól. Közben, tehát nem
taníthatott az egyház nevében. Közben folytatódott a teológusok
kontesztálása, amellyel Joseph Ratzingernek mint a Hittani Kongregáció
prefektusának (1981-től) szembe kellett néznie.
A Hittani Kongregáció prefektusa
J. Ratzinger további pályafutását éppen csak
címszavakkal jelzem. Kezdetben részt vett a haladó Concilium c.
folyóirat alapításában, de ebből kivált és a konzervatívabb Communio
folyóiratnak lett oszlopos tagja. Meghívást kapott a Nemzetközi Teológiai
Bizottságba. „Nagy bátorítás volt számomra látni, hogy sokan a jelenlegi
helyzetet és feladatunkat pontosan úgy értékelik, mint én: Henri de Lubac,
aki nagyon szenvedett az újskolasztikus uralom szűklátókörűsége miatt,
most a hit határozott harcosaként mutatkozott azzal a fundamentális
fenyegetéssel szemben, amely minden azelőtti arcvonalát megváltoztatta.”
Ratzingerhez hasonlóan látták az Egyház helyzetét: Philippe Delhaye,
Jorge Medina, M.-J, Le Guillou, Louis Bouyer. Hozzájuk társult még Hans
Urs von Balthasar nagy alakja, akivel Ratzinger először 1960-ban Bonnban
találkozott személyesen. „A Balthasarral való találkozás egy életre szóló
barátság kezdete lett számomra, amiért máig hálás lehetek.” „Congar
békülékeny természete miatt mindig az ellentétek között próbált
közvetíteni, és ezzel a türelmes nyitottságával tényleg fontos küldetést
töltött be.” Rahner és Feiner elhagyták a bizottságot. (Életutam,
155–157)
Következett 1977-ben a münchen–freisingi érseki
kinevezése, és még ez év júniusában VI. Pál bíborossá kreálta, majd 1981.
nov. 25-én II. János Pál kinevezte a Hittani Kongregáció prefektusának. E
prefektussága idején (1981–2005) kapta Ratzinger bíboros a legtöbb
kritikát.
1989. január 25-én tették közzé az ún. „Kölni
Nyilatkozatot”, amelyet 163 nyugatnémet, svájci, osztrák, luxemburgi és
holland teológiatanár írt alá. Miként Hans Küng, e tanárok is a Római
Kúria (a pápa és a kongregációk) működését bírálták: püspökök kinevezése,
nunciusok szerepe, továbbá a Hittani Kongregáció gyakorlatát, hogy
következetesen visszavonja vagy megtagadja a kánoni megbízatást olyan
teológiai tanároktól, akik a hit és az erkölcs kérdésében nem igazodnak –
mint mondták – a „római teológiához. A nyilatkozat főleg az 1968-as
Humanae vitae kezdetű enciklika tanítását bírálta. A kontesztálás
továbbgyűrűzött: francia és francia nyelvű belga és svájci teológusok
(157-en) levelet intéztek Ratzinger bíboroshoz, aki közben (1981-ben) a
Hittani Kongregáció prefektusa lett. Nem részletezem a bonyolult ügyet.
(Lásd Szabó F.: Napfogyatkozás, Róma 1991, 414–426.) De idézek
abból a nyilatkozatból, amelyet Ratzinger bíboros 1989. dec. 30-án tett a
Le Monde c. francia napilap munkatársának. A bíboros prefektus
igazságtalannak tartotta a centralizmus és az autoritarizmus vádját. Az
európai, nyugati egyházak rossz közérzetére utalt, a politikai
változásokra, amelyek az egyházban is éreztetik hatásukat. Egyes pártok
tiltakoznak a totalitáriusnak minősített centralizmus ellen.
Kiábránduláshoz vezettek a 68–70-es évek nagy reménykedései, amelyek
egyrészt a marxizmushoz, másrészt az embertudományok fejlődéséhez
kapcsolódtak. Az ember önazonosságának védelme jórészt az etikai elvekre
való hivatkozás nélkül alakul. Az egyensúly hiánya az erkölcsi értékek és
az új világ felé való nyitottság között mindenfelé, a katolikus Egyházban
is bizalmatlanságot szül. E távlatokon belül válaszolt Ratzinger bíboros
a római centralizmus és autoritarizmus vádjaira. Szerinte a Szentszék
foglalkozik a helyi egyházakban felmerült problémákkal: a püspökök ad
limina látogatásai és a pápa külön találkozásai az egyes püspökökkel (pl.
apostoli útja során) igyekszik fokozni a római központ és a helyi
egyházak közötti együttműködést. Ratzinger bíboros és a Nemzetközi
Teológiai Bizottság megvizsgálta a kontesztáló teológusok nyilatkozatát,
ll. Levelét, majd válaszolt is. E válaszból idézek: „A teológus szerepe
nemcsak a tanítás, hanem a hit elmélyítése is: választ kell találni az új
problémákra, és néha bírálni is kell. De a kritika jogának határt szab az
Egyház szeretete és a Tanítóhivatal tisztelete. E szempontból is igen
nagy a hiányosság, és újra kell fogalmazni a hagyományos szabályokat. Ma
már a teológus nem cellája magányában dolgozik, mint hajdan. Tudatában
kell lennie a hívekkel szembeni felelősségének, akiket közvetlenül
tájékoztat – és nem mindig tárgyilagosan – a mass media. Meg kell találni
a helyes egyensúlyt a Tanítóhivatal tisztelet, a hívek java és a szigorú
tudományos kutatás követelményei között.” Figyelemre méltó megjegyzések;
úgy látszik, Ratzinger bíboros nem felejtette el Frings bíboros zsinati
felszólalását, amelyben neki is része volt. Persze ezekkel az általános
elvekkel nincs minden probléma megoldva, a megújulás Rómában, a Kúriában
(kongregációkban) is lassan valósul meg, mint szerte a világegyházban
Vittorio Messori olasz újságíró a bíboros prefektussal
1985-ben készített beszélgetésében (Rapporto sulla fede=R)
mindezeket a kritikákat felhozza, miután a bíboros elmondja már ismert
véleményét a zsinatról, illetve az utána következő két évtized jobb- és
baloldali csoportok túlzásairól. Bírálja a tradicionalista Lefebvre érsek
következetlenségét: Mereven ragaszkodik IX. Pius és X. Pius tanításához,
az I. Vaticanumhoz, de miért nem fogadta el következő pápák tanítását?
„Vagy talán a Szentszéknek való engedelmesség felosztható évek szerint
vagy aszerint, hogy egy tanítás összhangban van-e a saját megállapodott
meggyőződésével?” (R 29) A bíboros hangsúlyozza, hogy teljesen el kell
fogadni a II. vatikáni zsinatot, ez a válság megoldása. „Arra vagyunk
hivatva, hogy építsük az Egyházat, nem az igazi zsinat ellenében, hanem
annak köszönhetően.” Az „igazi” zsinattal szembehelyezkedik a hamis
„zsinati szellem”, amely szerint mindaz, ami új, jobb annál, ami volt és
van. E szerint az egyháztörténetet a II. Vatikáni Zsinattól, mintegy zéró
ponttól kell kezdeni. (R 32–33)
Egyébként H. de Lubac, hivatkozva Messorival
folytatott beszélgetésre, védelmébe veszi a Hittani Kongregáció
prefektusát (Entretien…1985, 113kk). Szerencsésnek tartja, hogy a
prefektus szakított elődei gyakorlatával. Emlékeztet Frings bíboros
zsinati felszólalására (amelyet Ratzinger sugallt vagy írt), aki keményen
bírálta Ottaviani bíboros Szent Officiumát. Seper bíboros alatt már
elkezdődött a változás, amelyet Ratzinger folytat. Nem állja meg a helyét
az az állítás, hogy a prefektus a zsinattól vissza akar térni a múltba,
„restaurálni” akar. Befeketítő kampányt kezdtek ellene, ami gyalázat (imposture),
mondja Lubac. A „restaurálni” szónak lehet helyes értelmet adni:
helyreállítani ott, ahol szükséges – és sok ponton szükséges – a zsinat
igazi értelmét, és előrehaladni a zsinati irányelvek megvalósításában.
„Semmi sem annyira hitelesen zsinati, mint az Egyház egységének
sürgetése: a mindenünnen összegyűjtött közösség Isten Lelke által,
szemben az individualista bomlasztás lázával, amely szétszakítja
(Krisztus) varratlan köntösét.”
H. de Lubac az egyház zsinat utáni válságát elemezve
idézi Christofer Butler bencés apátot, aki 1967 végén így nyilatkozott:
„Miután átéltem a zsinatot és örvendtem művén, meg fogják engedni nekem a
következők megállapítását. Bizonyos jelenségek a mai Egyház életében arra
sürgetnek, hogy mindenkinek a figyelmét fölhívjam a következőre: a
karizmatikus élet idővel szétrombolhatja önmagát, ha nem ismerik el
becsületesen, és nem tartják lojálisan tiszteletben a Tanítóhivatal
isteni jogait.”
J. Ratzinger – XVI. Benedek teológiája (Befejezés)
Sorozatomat Hermann Häring kritikus könyvének
alcímével kezdtem: „Hova vezeti a pápa az egyházat?” Az előző adásokban
igyekeztem válaszolni a kontesztáló H. Küng irányát követő német teológus
főbb kritikáira, megmutatva J. Ratzinger kiegyensúlyozott álláspontját a
zsinati teológiával kapcsolatban. Most egy utolsó adásban Ratzinger pápa
teológiájának néhány lényeges vonását vázolom, továbbra is számolva HH
(75–96. kk) ellenvetéseivel.
Mindenekelőtt idézem a Häring által is idézett (73–74)
Messori-beszélgetés egy szakaszát (Beszélgetés 26–28), ahol a
Hittani Kongregáció bíboros prefektusa arra a kritikára válaszol, mintha
a „jobb” oldalnak (Lefebvre érsek követőinek) több engedményt tenne, mint
a „bal” oldal haladó teológusainak. Az integrista tradicionalizmusról ezt
mondta Messorinak: „Semmi jövője sincs egy olyan álláspontnak, mely
alapvetően elutasítja a II. Vatikáni Zsinatot, mert ez önmagában véve
logikátlan. Ennek az irányzatnak kiindulópontja kétségkívül a IX. és X.
Piusz tanításához való szoros hűség, valamint – még erősebben – az I.
Vatikáni Zsinathoz és annak a pápai főségről (primátusról) való
meghatározásához. De hát a pápák csak XII. Piuszig számítanak, azután már
nem? A Szentszék iránti engedelmesség változhat évszámok szerint, vagy
annak mértékében, hogy egy bizonyos tanítás mennyire esik közel személyes
meggyőződésünkhöz?”
Amikor Ratzinger pápa – elődjéhez hasonlóan – keresi a
kiengesztelődést a szakadár integristákkal, határozottan követeli, hogy
ismerjék el a II. Vatikáni Zsinat tanítását. És pápasága kezdetétől több
ízben hangsúlyozta, hogy szolgálata vezérfonala a zsinat tanítása. Más
kérdés az, hogy a zsinati dokumentumokat ki hogyan értelmezi. Häring
három fő kérdéskörben bírálja a pápát, hivatkozva Jézus-könyvére is (A
názáreti Jézus, I. 2007).
Szentírás-értelmezés.– Alapvető ez a kérdés,
hiszen a teológia is ettől függ. Tény az, hogy a II. Vatikáni Zsinat (Dei
verbum), integrálta, magáévá tette a két háború közötti biblikus
fejlődést, az exegézis újabb módszereit, így a történeti-kritikai
módszert is. J. Ratzinger-XVI. Benedek pápa (így van a szerző kettős
neve!) is alkalmazza ezt a módszert Jézus-könyvében. Világos, hogy
folytonosság van Joseph Ratzinger teológus és XVI. Benedek teológiája
között, még ha a zsinat utáni szélsőségek miatt kissé megmerevedett is a
bíboros és a pápa álláspontja. Ratzinger korábban is (miként pl. H. de
Lubac és Hans Urs von Balthasar) bírálta e módszer egyoldalú használatát,
a történeti Jézus és a hit Krisztusa teljes szétválasztását, aminek
következtében eltorzítják a názáreti Jézus igazi arcát. A
történeti-kritikai módszer korlátain túllépve, felhasználva az
egyházatyák nyomán a spirituális és teológiai értelmezést is, Ratzinger
pápa megmutatja, mit jelent a Jézus Krisztusba, az élő Istenbe vetett
keresztény hit. Figyelembe kell venni mindig a teljes Szentírást,
nemcsak a szinoptikusokat; a Biblia egyes szövegeit az egész
összefüggésében kell olvasni („kánoni exegézis”), az élő Egyház
ölén született írásokat az Egyház hagyományának keretében kell
értelmezni. A történeti-kritikai szövegmagyarázat a szavak eredeti
értelmét igyekszik kideríteni. Ez lehet hasznos, fontos, de
rekonstrukciói viszonylagos értékűek. A szöveg szavai a hit történetének
folyamatában érlelődtek meg. A szerző annak a közös történelemnek alapján
beszél, amely őt is hordozta, és amelyben a jövő, az új lehetőségei
rejtve benne vannak. A hitvallások Krisztus-címeiről (Krisztus,
Fölkent, Isten Fia, Úr) írva is leszögezi (NJ 249): „A cím minden
egyes formáját teljesen az egyes evangéliumok egészében és hagyományuk
sajátos alakjában kell olvasnunk.”
Miután kijelölte a történeti-kritikai módszer korlátait, Ratzinger
pápa hangsúlyozza: „Ezt a könyvet nem a modern exegézis ellen írtam,
hanem nagy hálával mindazért, amit nekünk ajándékozott és ajándékoz.” (NJ
18)
2. Az írásértelmezéssel függ össze Ratzinger pápa
Krisztus- és egyházképe. Már mint bíboros küzdött a zsinati egyháztan
egyoldalú értelmezése ellen, ti. ama tendencia ellen, amely az „Isten
népe” bibliai képet hangsúlyozva egy bizonyos horizontalizmust és
„demokratikus” struktúrát hangsúlyozva homályban hagyták a szentségi
struktúrát, a misztériumot, a Szentlélektől éltetett szeretetközösséget.
Messorinak hangsúlyozta (Beszélgetés 41): „Az egyház titkának
olyan látása nélkül, mely nemcsak szociológiai, hanem
természetfeletti is, maga a krisztológia is elveszíti az istenihez
való vonatkozását: egy tisztán emberi szervezetnek végül egy tisztán
emberi terv fog megfelelni. Az Evangéliumból Jézus-terv lesz, a
társadalmi felszabadítás terve vagy másféle teóriák, melyek azonban csak
történetiek és evilágiak, még látszhatnak vallásosnak, de a maguk lényege
szerint valójában ateisták.” Majd az „Isten népe” egyházfogalom egyoldalú
használatáról ezt válaszolta: „Valóban, a hangsúly ide került és itt van,
bár a zsinati szövegekben ezt más, kiegészítő fogalmak egyensúlyban
tartják. Ez az egyensúly azonban számos teológusnál már elveszett.”
„A valóságban nem létezik olyan katolikus és valóban
újszövetségi egyházfogalom, amelynek nincs közvetlen és élő vonatkozása
nemcsak a szociológiával, de mindenekelőtt a krisztológiával. Az egyház
nem vezethető vissza a ’hívők közösségére’, mert a ’Krisztus teste’
sokkal többet jelent, mint tagjainak egyszerű összege.” És a bíboros
idézte a LG 3. pontját: „Az Egyház, vagyis Krisztusnak már misztériumban
jelen lévő országa, Isten erejéből látható módon növekszik a világban.”
A Jézus-könyvben Péter Fülöp Cezáreájában tett
vallomását (Mk 8,29 és Mt 16,16) elemezve (Pierre Grelot francia
exegétával vitatkozva) a pápa újra csak hangsúlyozza (NJ 252): „Meg kell
állapítanunk, hogy minden kísérlet zsákutcába vezet, amely Péter eredeti
szavait történetileg akarja rekonstruálni, és minden egyebet, ami
ezenfelül marad, azután a későbbi fejlődésnek, lehetőleg a húsvét utáni
hitnek tulajdonítja. Honnan született volna meg tulajdonképpen a húsvéti
utáni hit, ha a húsvét előtti Jézus ehhez semmi alapot nem nyújtott? Az
ilyen rekonstrukciókkal a tudomány elbízza magát.”
3.
Keresztény morális. – Egyesek pesszimizmussal
gyanúsítják Benedek pápát, aki folyton panaszkodik a hit és az egyház
válságos helyzete miatt, a hitbéli és az erkölcsi relativizmust
hangoztatja és bírálja. De az illetők nem olvasták és elmélkedték át
három enciklikáját, a Szeretet-Istenről, a keresztény reménységről szóló
ragyogó elmélkedéseit és a globalizálódó világ társadalmi–gazdasági
válságát az egyház szociális tanítása fényében elemző körlevelét. Messori
még nem ismerte e pápai körleveleket, amikor Ratzinger bíborost az
erkölcsi válságról, elsősorban a szexualitás és a család problémáiról
kérdezte (Beszélgetés, 72–79). Itt nem bocsátkozhatunk
részletkérdésekre. A zsinat után viták kezdődtek a speciálisan keresztény
erkölcsi szabályok létéről. Talán nincs többé Tanítóhivatal, sem a
kinyilatkozatás Istene a maga elvárásaival és tízparancsolatával: a
kereszténység szabályrendszere tőlünk idegen kultúrának, antropológiának
és történelemnek függvénye. E relativizmusban újra felszínre kerül a
Szentírás egységének a tagadása is, felújítva a régi eretnekséget, amely
az Ószövetséget („Törvényt”) meghaladottnak tartotta, és az Újszövetség
(„Kegyelem” országa) által elutasítottnak jelentette ki. Ma ezt mondják:
A felnőtt, szabad emberek maguknak keresik saját viselkedési normájukat.
Ratzinger bíboros és XVI. Benedek ez ellen a relativizmus ellen emeli fel
szavát, amikor a katolikus egyház hiteles morálját hirdeti
Ratzinger pápa ezt vallja: „A keresztény ember tudja,
hogy a történelem már meg van váltva, s ezért a végkifejlet pozitív. Azt
azonban nem tudjuk, hogy miféle viszontagságokon és nehézségeken
keresztül jutunk el a nagyszerű befejezéshez. (…) Az Úr ma még jobban,
mint máskor, tudomásunkra hozza, hogy egyedül Ő képes egyházát
megmenteni. Tőlünk azt várja, hogy dolgozzunk erőink teljes bevetésével,
félelem nélkül, azok szerénységével, akik tudják, hogy akkor is
haszontalan szolgák maradnak, ha megtették minden dolgukat. (…) Olyan
időszak ez, amikor a türelmet várják el tőlünk, a szeretetnek hétköznapi
formáját; olyan szeretetet, amelyben a hit és a remény egyszerre vannak
jelen.” (Beszélgetés, 11)
Irodalom
1) A II. vatikáni zsinatról:
– II. Vatikáni Zsinat dokumentumai. Szent István Társulat, Bp.
2002.
– G. Alberigo–J.-P. Jossua (szerk.): La réception de Vatican II.
Cerf, Paris, 1985. (=R)
– P. Ladričre–R. Luneau: Le retour des certitudes. Le Centurion,
Paris, 1987. (=LL)
– Jan Grootaers: De Vatican II á Jean-Paul II. Le Centurion,
Paris, l981.(=Gr)
– Yves Congar O.P.: Mon Journal du Concile, I–II, Cerf, Paris,
2002. (=CJ)
– Henri de Lubac S.J. : Carnets du Concile, I–II, Cerf, Paris,
2007. (=LC)
– Cardinal H. de Lubac: Entretien autour de Vatican II. Cerf,
Paris, 1985.
– H. de Lubac az Egyházról. (szerk., ford. Szabó F.) Róma, 1972.
– Kránitz M: (szerk.):
A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai
negyven év távlatából, 1962–2002. Szent István Társulat Bp. 2002.
(=VZS)
2) J. Ratzinger-XVI. Benedek:
– J. Ratzinger-XVI. Benedek: A názáreti Jézus, Szent István
Társulat, Bp. 2007.
– J. Ratzinger: Életutam, 1927–1977. Szent István Társulat, Bp.
2005. (= Életutam).
– J. Ratzinger: Bevezetés a keresztény hit világába. Vigilia,
Bp. 2007.
(Az 1968-as Einführung in das Christentum 4. kiadásának új
fordítása.) (=Bevezetés)
– J. Ratzinger-XVI. Benedek: A názáreti Jézus, I. rész. SZIT.
Bp.2007 (NJ)
– V. Messori: Rapporto sulla fede. Ed. Paoline, Roma, 1985
(=R).
– J. R. A föld sója. A Bíborossal Peter Seewald beszélget.
Szent István Társulat Bp. 2005.(=Só)
3) J. Ratzingerről és H. Küngről
– J. Rollet: Le Cardinal Ratzinger et la théologie contemporaine.
Cerf, Paris, 1987.
– Tracey Rowland: Ratzingers faith. The Theology of Pope
Benedikt XVI.
Oxford University Press, 2008.
– Hermann Häring: Im Namen des Herrn. Wohin der Papst die
Kirche führt.
Güntestloher Verlagshaus, München, 2009. (H. Küng előszavával.) (=HH)
– Hans Küng: Erkämpfte Freiheit. Erinnerungen I, Piper, München,
2002.(=E 1.)
– Uő.: Umschrittene Wahrheit. Erinnerungen II. Piper, München,
2007. (=E 2.)
– Szabó Ferenc: Jézus Krisztus megközelítése (Viták Küng körül.
Róma, 1978. (=JK)